מה זה ביטוח חובה?

ביטוח חובה כשמו כן הוא, ביטוח שמבחינת החוק חובה לעשות. כל שאר הביטוחים לרכב הם בגדר רשות.

הוא מגן מפני נזקי גוף בלבד לכן החוק מחייב לבצע ביטוח כזה לרכב מהסיבה הפשוטה שתביעות כתוצאה מפגיעות גוף עלולות להגיע לסכומים של מיליונים.

הוא גם מכסה הולכי רגל אשר נפגעו בתאונה מהרכב שמבוטח, והכרחי על מנת לבצע טסט לרכב

כמה עולה ביטוח חובה?

  • הכי זול – מתחיל ב- ₪700 לרכבים פרטיים עם וותק של 3 שנים על הכביש ולנהגים מעל גיל 50 ומעל ל- 10 שנות וותק רישיון נהיגה.

 

  • לנהגים מגיל 24 עם וותק נהיגה מעל ל- 3 שנים הפרמיה יכולה לנוע בין כ – ₪1000 ל – ₪1300. 

 

  • הפרמיה תהיה יקרה יותר כאשר יש שילוב של נהגים חדשים/צעירים לרכבים ישנים או בעלי מנוע גדול, מכוניות מהירות, כאן הפרמיה יכולה להיות ₪1800 ואף להגיע ל – ₪3500 במקרים מסויימים, תלוי בשנת הרכב וגיל/וותק הנהג. 

המחיר מושפע מגיל הנהג, ותק נהיגת הנהג, קיומן של תביעות בביטוח החובה, שלילות רישיון, סוג ושנת הרכב. 

ככל שהגיל ו/או ותק הנהיגה יהיה נמוך יותר, כך תהיה הפרמיה יקרה יותר ולהיפך, ככל שוותק הנהיגה גבוה יותר (עד מקסימום של 16 שנים ברוב החברות), כך תהיה הפרמיה נמוכה יותר. 

ככל שגיל הנהג גבוה יותר (עד מקסימום של גיל 50) כך תהיה הפרמיה נמוכה יותר. 

ישנם מצבים שהנהג בגיל 50/40/30 וכו' אך בעל רישיון חדש או של פחות מ – 3 שנים וגם אז הפרמיה תהיה יקרה יותר אך לא באופן משמעותי.  

כאשר בשלוש שנים האחרונות לאחד הנהגים שינהגו ברכב יש תביעה בביטוח החובה ו/או שלילה דבר זה יגרום לפרמיה יקרה יותר. 

בביטוח החובה לרכב לא ניתן לקבל הנחה, עבור הגבלת הנהגים כמו בביטוח צד ג׳ או מקיף, לכן ביטוח החובה לרכב יהיה תמיד לנהיגת "כל נהג" (שלא כמו ביטוח חובה לקטנוע/אופנוע בו ניתן לקבל הנחה עבור נהג יחיד) בציון ותק הנהיגה והגיל המינימלי שמורשה לנהוג. 

כמו כן יש כיסוי לנהיגת כל נהג מכל גיל וותק נהיגה באופן חד פעמי לדוגמא: גיל הנהג הצעיר שמורשה לנהוג הוא 35 עם ותק נהיגה של מעל ל- 10 שנים אך באופן חד פעמי נהג מישהו עם ותק ו/או גיל נמוך מהמצויין, יהיה כיסוי. 

"המדרגות" פרמיה שנקבעות לביטוח החובה לפי גיל ברוב חברות הביטוח הן:

עד גיל 21, 21-23, 23-24, 24-27, 27-30, 30-35, 35-40, 40-50 ומעלה 50. 

"מדרגות" וותק הנהיגה המשפיע על פרמיית החובה ברוב החברות הן:

עד שנה ותק נהיגה, בין שנה לשנתיים, בין שנתיים לשלוש או ארבע שנים, בין ארבע או שלוש ועד 10 שנים, בין 10 ל – 16 שנים ומעל ל – 16 שנות וותק רישיון נהיגה.

כמעט לעולם לא תבקש חברת ביטוח את טופס העדר התביעות (עבר ביטוחי) של ביטוח החובה ותסתפק בהצהרת בעל הפוליסה בלבד. 

תקרת הכיסוי הינה בלתי מוגבלת מכיוון שמדובר בחיי אדם ולעיתים רכב מסיע בתוכו מעל לאדם אחד וכיום גם ברכבים פרטיים גדולים יש 7 מקומות ישיבה חוקיים וביטוח החובה אחראי לחייהם של כל נוסעי הרכב ואף להולכי הרגל במקרה פגיעה, לכן סכום הביטוח הוא בלתי מוגבל והביטוח מחוייב על פי חוק על מנת לא להגיע למצב בו אדם לא יקבל פיצוי עקב פגיעת גוף או משפחתו לא תקבל פיצוי עקב אובדן חיים של הנוסע או הנהג. 

סוכנת מכירות רכב
סוכנת מכירות רכב

מדוע מושפעת פרמיית ביטוח חובה מסוג או שנת ייצור הרכב?

ביטוח זה מכסה פגיעות גוף ו/או מוות בלבד, לכן מושפע גם מסוג ושנת הרכב.
כיום, ברכבים חדשים יש מערכות הגנה מתוחכמות רבות אשר עוזרות למנוע תאונה כגון:
התראה על סטייה מנתיב, התראה על רכב קרוב מקדימה, כריות אויר משוכללות ומרובות, מצלמות רוורס, מערכת ABS (מונעת נעילת גלגלים בעצירת פתע – מונע החלקת הרכב לכיוונים לא רצויים).
בנוסף לכך, כיום ניתן לקבל הנחה משמעותית בביטוח החובה כאשר קיימת ברכב מערכת מובילאיי (mobileye) שהיא מערכת התראה על סטייה מנתיב, שמירת מרחק מהרכב שמלפנים, התראה לפני התנגשות ברוכב אופניים או הולך רגל, התראה בזמן זיהוי מגוון תמרורים והתראה על נסיעה מעל המהירות המותרת.
כל זה כאמור, בא להגן על פגיעות גוף שכתוצאה מהן ביטוח החובה יהיה אמור לשלם על נזקים שנגרמו.
גם לרכבים מהירים, רכב ספורט, רכבים בעלי מנוע גדול, רכבים כבדים יותר, רכבים בעלי מעל ל 5 מקומות, פרמיית ביטוח החובה תהיה יקרה יותר.
לרכבים מסחריים ובעיקר משאיות, פרמיית החובה תהיה יקרה הרבה יותר בשל ריבוי התאונות מבחינה סטטיסטית והסיכון הכרוך בנהיגה בהם.
בשל החשיבות הגבוהה בקיום ביטוח החובה, גם אופן תשלום ביטוח זה הוא שונה מעט משאר הביטוחים.
את ביטוח החובה ניתן לשלם בשלוש דרכים בלבד:
    1. מזומן בבנק
    2. בנק הדואר
    3. בכרטיס אשראי בעסקת אשראי סגורה (קרדיט)
על מנת למנוע מצב שבו אדם משלם את הביטוח ואז מבטל ועדיין נשאר עם תעודת החובה בידו.

מדוע מושפעת פרמיית ביטוח החובה מגיל /או ותק הנהג?

מבחינה סטטיסטית, לנהגים עם וותק נהיגה גדול יותר יש ניסיון רב יותר בנהיגה ולכן חברת הביטוח תסתכן פחות לבטחם. בדומה לוותק הנהיגה, גם לנהגים מבוגרים יותר יש שיקול דעת רב יותר ולכן חברת הביטוח הבינה שהיא לוקחת סיכון נמוך יותר לבטח אדם בגיל 50 ומעלה מאשר נהג צעיר מתחת לגיל 30, קל וחומר נהגים מתחת לגיל 21. 

מה קורה במצב בו נהג או נוסע או הולך רגל עבר תאונה עם רכב אשר לא היה מבוטח בביטוח חובה?

כאן החוק קבע כי קיימת חברה בשם "קרנית" אשר תפצה נפגעים מכלי רכב אשר לא היה מבוטח בביטוח חובה או עקב דחייה של חברת הביטוח המקרה אי עמידה של תנאי הפוליסה כגון: העדר רישיון נהיגה, נהיגה שלא כחוק, נהיגה בשכר (הסעת נוסעים) ללא ידוע חברת הביטוח, תאונות פגע וברח ועוד כמה מקרים.

ביטוח צד ג או מקיף?

ביטוח זה אינו חובה לבצע אך הרוב הגדול של בעלי הרכבים יבצעו במינימום ביטוח צד שלישי (צד ג׳), בנוסף לחובה 

זהו ביטוח שמפצה רכב/ים או רכוש שפגעתי בהם ואינו מכסה נזק לרכב המבוטח בכל מקרה. 

במקרה תאונה בה פגעתי ברכב או בכמה רכבים, כגון תאונת שרשרת וכו', חברת הביטוח תכסה את הנזקים שנגרמו לרכב/ים או הרכוש בהם פגעתי. 

בנוסף אם פגעתי גם או רק ברכוש כגון: ויטרינה של חנות, מבנה, רכוש עירייה וכו' גם כאן חברת הביטוח תפצה את הגורם הניזוק. 

בביטוח צד ג קיימת השתתפות עצמית אשר נעה בין ₪1290 ל – ₪1490 ברוב המקרים של ביטוח רכב פרטי לנהגים לא חדשים ולא צעירים (מעל גיל 24 ומעלה לשנה וותק נהיגה)

לנהגים צעירים ו/או חדשים, לרכבים מסחריים, משאיות, מוניות, רכבי הסעות, אוטובוסים וכו' תהיה השתתפות עצמית גבוה יותר. 

קיימת אפשרות גם לבצע סעיף "ביטול השתתפות עצמית". סעיף זה בא לבטל את ההשתתפות העצמית שאני אמור לשלם בעת גרימה נזק כאשר הנזק שגרמתי עובר את גובה ההשתתפות העצמית הקבועה בפוליסה. 

כמה עולה ביטוח צד ג?

ביטוח צד ג׳ לנהג יחיד מעל גיל 50 ומעל ל 16 שנות ותק נהיגה וכמובן בעל עבר ביטוחי נקי ב – 3 השנים האחרונות מתחיל בכ – ₪700 לשנה ויכול להגיע לכ – ₪3000 ומעלה לנהגים צעירים ו/או חדשים ללא עבר ביטוחי.
 
היתרון הגדול הוא שכאשר נהג חדש ו/או צעיר ללא טופס העדר תביעות מבקש לבטח את רכבו, בשנה הראשונה כנראה ישלם פרמיה גבוהה יחסית מאשר נהג ותיק אחר אך כבר בשנה לאחר מכן, הפרמיה תהיה זולה יותר וגם התנאים כגון השתתפות עצמית ישתפרו משמעותית. 

השתתפות עצמית

אם ההשתתפות העצמית הקבועה בפוליסה שלי היא: ₪1500, אני אשלם כל סכום נזק שגרמתי אשר נמוך יותר מ- ₪1500 מכיסי. 

כאשר באותו מקרה, סכום הנזק הוא ₪5500, חברת הביטוח תשלם לנפגע את סכום הנזק פחות ההשתתפות העצמית כלומר – ₪4000, ואני אשלם לחברת הביטוח את ההשתתפות העצמית בלבד. 

גם כאשר הנזק הוא 1 מיליון ₪. אם כתוב בתנאי הפוליסה שגבול האחריות לצד ג הוא עד סכום זה, חברת הביטוח תשלם את הנזק של מיליון השקלים לצד השלישי ואני אשלם לחברת הביטוח רק את גובה ההשתתפות העצמית, במקרה זה ₪1500. 

כיום קיימות פוליסות בשוק אשר מכסות מגובה גבול אחריות של ₪350,000 ועד 3 ואפילו 4 מיליון ₪. 

בשל העובדה שיש רכבים יקרים על הכביש מומלץ לבצע פוליסה המכסה גבול אחריות לצד שלישי של לפחות 1 מיליון ₪. 

במקרה בו רכשתי את סעיף ביטול השתתפות עצמית עבור תוספת פרמיה, כאשר נגרם נזק שיעבור את ההשתתפות העצמית אני לא אשלם כלום, כלומר אם גובה ההשתתפות העצמית היא ₪1500, אני אשא בכל נזק פחות מסכום זה, אך אם גובה הנזק הוא ₪1501 אני לא אשלם מאום, גם לא את ההשתתפות העצמית וחברת הביטוח שלי תפצה את הצד שלישי בגובה הנזקים עד גבול האחריות הרשומה בפוליסה. 

לרכבים כבדים כגון רכבים מסחריים, משאיות וכו' פרמיית הצד ג תהיה גבוהה יותר מרכבים פרטיים וגם גובה ההשתתפות העצמית. 

צד שלישי וגם ההשתתפות העצמית כיום היא נמוכה יחסית, בעיקר לנהגים לא חדשים (מעל לשנה וותק נהיגה) ומעל לגיל 24. 

לנהגים חדשים ו/או צעירים, הפרמיה תהיה גבוהה יותר ואף גם ההשתתפות העצמית. 

אתרים חשובים בנושא

מדד השירות בביטוח רכב חובה

בדיקת ביטוח רכב

ביטוח רכב בפוזיטיב ב-2 דקות בלבד

דברו איתיוואטסאפ